Medewerker in beeld: Jeanien van den Berg

“Ik ben bij de gemeente komen werken toen ik na de MEAO (bestuurlijke richting) niet direct een baan kon vinden. In die tijd leverde je nog wekelijks je uitkeringsbriefje in bij de gemeente. Elke week bij het inleveren stelde ik dezelfde vraag: hebben jullie hier misschien werk voor mij? Uiteindelijk werd ik inderdaad gebeld dat ik voor een half jaar op de uitkeringsadministratie kon bijspringen. Dat is dit jaar dertig jaar geleden.” Inmiddels is Jeanien van den Berg organisatieadviseur binnen de gemeente Heerde. Dit na een hele route te hebben afgelegd binnen de organisatie.

“Na de uitkeringsadministratie heb ik gewerkt op de juridische afdeling en hield ik me bezig met plaatselijk verordeningen (APV) en bijzondere wetten zoals bijvoorbeeld de wapenwet en drank- en horecawet. Daarna was ik eerste aanspreekpunt voor kabinetszaken van de burgemeester. Zo organiseerde ik de 4 mei-herdenking, 5 mei, Koninginnedag, Veteranendag, de lintjesregen, noem het maar op. Na nog enkele functies zoals secretaris van het managementteam, was ik geruime tijd adviseur bedrijfsvoering. Toen ik veertig werd, vroeg ik mezelf af waar ik echt gelukkig van werd in mijn werk. En dat is problemen oplossen in een organisatie. Ik nam een nieuwe stap en ging bedrijfskunde studeren. Vervolgens ging ik aan de slag als organisatieadviseur. 

Onze organisatievisie is “naar een omgevingsbewuste en ondernemende organisatie”. Met als doel dat onze gesprekspartner zich gehoord voelt en zo mogelijk tevreden wordt gesteld. Dat vertaal ik voor mezelf: zien wat er in mijn omgeving (organisatie en samenleving) gebeurt en er vervolgens naar handelen. Dat geldt ook voor de organisatie als geheel en in mijn rol kijk ik welke zaken daaraan meewerken en welke tegenwerken. Zaken als ordening, aansturing, werkprocessen, gedrag en dergelijke. Als een van die zaken tegenwerkt kijk ik hoe ze veranderd kunnen worden zodat ze mee gaan werken. Hierover adviseer ik de leidinggevenden en organiseer ik trainingen en werksessies zodat het daadwerkelijk verandert.

Een paar jaar terug heb ik de opleiding werkgelukdeskundige gedaan vanuit de gedachte dat als iemand werkgeluk ervaart, deze automatisch al zijn/haar talenten gebruikt en daardoor de inwoner het beste kan bedienen. Werkgeluk wil zeggen dat je zingeving, voldoening en plezier ervaart. Hoe? dat is voor iedereen anders. Mijn persoonlijke werkgeluk zit in het uitdagen van mijn creatieve denkvermogen en het vervolgens neerzetten van het resultaat daarvan. Innoveren en inspireren, daar word ik blij van. In het najaar start ik met de opleiding “positive culture agent”. Het vervolg op werkgeluk. Ik kijk er naar uit datgene wat ik ga leren voor de gemeente in te zetten!

Jeanien van den Berg