Echtscheiding of beëindiging geregistreerd partnerschap

Bent u gescheiden of is uw partnerschap beëindigd? Bij een echtscheiding moet de uitspraak van de rechtbank binnen 6 maanden bij de gemeente worden ingeleverd waar uw huwelijk is gesloten. Bij het beëindigen van een geregistreerd partnerschap moet dit binnen 3 maanden worden ingeleverd bij de gemeente waar het partnerschap is gesloten. Meestal regelt een advocaat dit voor u.

Wat zijn de kosten?

• Het laten inschrijven van een echtscheiding in de registers van de burgerlijke stand is gratis.
  • Een afschrift van de akte van ontbinding van het huwelijk kost € 15,70.

Wat is de gang van zaken?

• U kunt uw huwelijk of partnerschap laten ontbinden. Daar heeft u een advocaat voor nodig. Heeft u een geregistreerd partnerschap en geen kinderen jonger dan 18 jaar? Dan kunt u ook een verzoek tot beëindiging van het partnerschap laten opstellen door een notaris. Lees de informatie op www.rijksoverheid.nl.
  • De advocaat dient uw verzoek in bij de rechtbank. Deze procedure kunt u zelf of samen met uw partner opstarten.
  • De rechter doet een uitspraak. Deze uitspraak staat op een officiële beschikking.
  • De gemeente schrijft de beschikking van de rechtbank in de burgerlijke stand in. Daarna is uw huwelijk of partnerschap officieel ontbonden of beëindigd. Voorwaarde is dat er geen beroep tegen de beschikking meer mogelijk is.

Achternaam veranderen

Gebruikte u de achternaam van uw partner en wilt u dit veranderen? Lees meer over uw achternaam veranderen op de pagina Andere achternaam gebruiken.

Wilt u meer weten?

Bekijk dan de informatie op www.rijksoverheid.nl of neem contact op met Burgerzaken.

Overige informatie

Als u gaat scheiden, moet u veel regelen. Geldplan Scheiden levert op basis van enkele gegevens een eerste indicatie over financiële consequenties. Ook worden tips gegeven over vervolgstappen. Bekijk het Geldplan Scheiden.