Bewijs van Nederlanderschap

Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben.

U vraagt het bewijs aan bij de gemeente. U krijgt dan een uittreksel uit de basisregistratie personen.

Voorwaarden

Om een bewijs te krijgen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U moet de Nederlandse nationaliteit hebben.
  • U moet ingeschreven staan bij de gemeente waar u het bewijs aanvraagt.

Kosten

  • Uittreksel basisregistratie personen: € 10,15 (prijspeil 2021)

Aanvraag

Online aanvragen

Bewijs online aanvragen Hiervoor heeft u DigiD nodig. U kunt betalen via iDEAL of een creditcard (Visa of Mastercard).

Na het online aanvragen wordt uw uittreksel binnen enkele werkdagen verstuurd naar het adres waar u volgens de basisregistratie personen staat ingeschreven.

Aanvragen op het gemeentekantoor

U kunt uw uittreksel ook aanvragen bij de balie in het gemeentekantoor. Dit kan alleen op afspraak.

Afspraak maken.

U kunt uw uittreksel direct meenemen.

Meenemen bij de aanvraag op het gemeentekantoor:

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Voldoende geld. U moet uw uittreksel betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen.

Meer informatie