Weerstand bieden aan de klimaatverandering

Het klimaat verandert. Dit betekent langere droge en hete perioden, maar ook juist meer perioden met hevige regenval. Hierdoor kan droogte ontstaan, of juist overstromingen. In de afgelopen jaren hebben we dit al meerdere keren meegemaakt in Nederland. Maar het is mogelijk om ons hier beter op voor te bereiden, door het nemen van maatregelen. Dit heet klimaatadaptatie. De gemeente Heerde is hier ook druk mee bezig.

Een aantal voorbeelden

Belangrijk voor klimaatadaptatie is er voor te zorgen dat we meer water vasthouden voor droge tijden, meer water kunnen afvoeren bij hevige regen en proberen de ‘hittestress’ tegen te gaan. Zo hebben we op verschillende plaatsen in de dorpen wadi’s aangelegd: hier wordt overtollig regenwater opgevangen, maar bovendien trekt het de grond in voor droge perioden. Ook leggen we op verschillende plekken grasbetontegels naast de weg, waardoor water de grond in kan.

Het afkoppelen van dakgoten zorgt er ook voor dat regenwater niet het riool in gaat, maar de bodem intrekt. En wist u dat er onder De Brink in Heerde een ‘krattenveld’ zit, bedoeld voor waterberging? Daarbij proberen we op diverse plekken meer groen te introduceren, ter vervanging van asfalt of tegels. Dit gaat hittestress tegen, en zorgt bovendien voor een betere waterhuishouding. Voorbeelden zijn het centrum van Wapenveld en het sedumdak op de gemeentewerf.