Eerste inschrijving in Nederland
Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente. Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? U moet dan een ‘eerste inschrijving’ doen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd, dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.
U schrijft zich in bij de gemeente. U doet dit persoonlijk. Dit kan alleen op afspraak.
Voorwaarden
- U moet over de juiste documenten beschikken om in Nederland te mogen wonen.
- Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moeten ook uw partner en uw kinderen zich persoonlijk inschrijven.
- Soms is het nodig dat u buitenlandse documenten laat legaliseren in het land waar u vandaan komt. Dat laat de echtheid van een document zien.
Meenemen
Om u voor het eerst in te schrijven, heeft de gemeente van u nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs, waaruit uw nationaliteit blijkt
- Een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand
- Een akte van geboorte, als u geboren bent in het buitenland.
- Bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND.
- Als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht
- Eventueel de volgende akten:
- een huwelijks- of een echtscheidingsakte
- een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden)
- geboorteakten van de kinderen
Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee.
Meer informatie
- Informatie over inschrijving in de basisregistratie personen (BRP)
- Inschrijven als niet-ingezetene (wanneer u korter dan 4 maanden naar Nederland komt)