Bewijs van in leven zijn (= attestatie de vita)

Een bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. Dit bewijs kunt u alleen aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Een bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de burgerlijke stand. U kunt het uittreksel online en op het gemeentekantoor aanvragen.

Uittreksel online aanvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt betalen via iDEAL of een creditcard (Visa of Mastercard).

Na het online aanvragen wordt uw uittreksel binnen enkele werkdagen verstuurd naar het adres waar u volgens de basisregistratie personen staat ingeschreven.

Wat kost een uittreksel?

Een uittreksel kost € 16,60.

Heeft u het uittreksel nodig voor een (Nederlands) pensioenfonds dan is het uittreksel gratis. Vraag in dat geval het uittreksel persoonlijk aan bij de balie in het gemeentekantoor en neem het schriftelijk verzoek van het pensioenfonds mee.

Wilt u het uittreksel aanvragen bij de balie in het gemeentekantoor?

Maak dan online aan afspraak.

Afspraak maken.

Heeft u een afspraak gemaakt om het uittreksel aan te vragen aan de balie van het gemeentekantoor? Neem dan de volgende documenten mee:

• Een geldig identiteitsbewijs.
  • Voldoende geld. U moet uw uittreksel betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen.

U kunt uw uittreksel, in de meeste gevallen, direct meenemen.