Gemeente Heerde en ROVA geven vervolg aan proef met bokashi

14-02-2024: Als vervolg op de proef van vorig jaar doen de gemeente Heerde en ROVA ook dit jaar een circulaire proef met het maken van bokashi. Afgelopen herfst is de gemeente druk geweest met het inzamelen van afgevallen bladeren. Dit blad is weer naar het terrein van agrariër Hassink in Veessen gebracht.

Op 19 februari zette wethouder Stephan Nienhuis de machines aan om dit ingezamelde blad te verwerken tot bokashi, een biologische bodemverbeteraar. “De bokashi wordt in het voorjaar in een aantal plantsoenen gebruikt voor het verbeteren van het bodemleven. Hiermee maken we samen met ROVA de stroom van het organisch afval lokaal circulair”, geeft Nienhuis aan.

Wat is bokashi?

Bokashi is een biologische bodemverbeteraar die wordt gemaakt op basis van bladafval of maaisel. Het opgehaalde blad wordt naar een agrariër in de gemeente gebracht. Daar wordt het blad vermalen en wordt er een speciaal mengsel van micro-organismen aan toegevoegd. Het blad wordt daarna ingekuild, waarbij het blad luchtdicht afgedekt wordt. Door het mengsel een aantal weken van zuurstof af te sluiten ontstaat de circulaire bodemverbeteraar bokashi. De gemeente onderzoekt samen met ROVA of bokashi op deze manier goed toepasbaar is. De proef duurt 5 jaar. De gemeente en ROVA houden gedurende deze 5 jaar bij of het verwerken van het blad tot bokashi goed werkt. Dit is het tweede jaar van de proef.

Jaarlijks haalt de gemeente ruim 500.000 kilo blad op tijdens de veegrondes. Het mooie is dat het opgehaalde blad, lokaal verwerkt kan worden tot bokashi. In het voorjaar kan dit tot bokashi verwerkte bladafval weer teruggebracht worden in de gemeente voor het verbeteren van de bodem in plantvakken. Daarmee wordt deze bladstroom circulair én zorgen we voor het verbeteren van de bodemstructuur.

Eerste resultaten

De collega’s van het groenonderhoud hebben de resultaten van het eerste jaar van de proef inmiddels ervaren: grond blijft langer vochtig, waardoor nieuwe beplanting beter aanslaat. Hierdoor hoeft minder vaak water gegeven te worden bij nieuwe aanleg. De inzet van bokashi kan daarmee helpen bij de klimaatadaptatie. Daarnaast is te zien dat onkruid wordt onderdrukt, waardoor gesnoeide en nieuwe beplanting sneller dichtgroeit. Dit zorgt ervoor dat er voor de collega’s van het groendonderhoud meer tijd overblijft om andere plekken te onderhouden.